ПсихологБезпокои ви ...

Показатели за развитие на моториката 0-12 месеца

Показатели за развитие на моториката

Новороденото

Моториката на новороденото се осъществява на базата на безусловните рефлекси. Движенията на крайниците са несиметрични, дифузни, хаотични.

1 месец новороденото

  1. от легнало по корем положение от време на време вдига глава като леко я поклаща;
  2. легнало по корем извършва движения, наподобяващи пълзене, но далеч от истинското пълзене;
  3. стиска подаден пръст;
  4. оралната моторика – примляска с устни, сукателен рефлекс.

2 месец

  1. задържа главата си изправена за кратко време;
  2. легнало по корем повдига глава и рамене;
  3. обръща се от страна на гръб;
  4. обръща глава към човека, който му говори или престава да се движи;
  5. координация очи-глава-въртене-поглед;
  6. координация очи-глава-въртене-слух;
  7. рита с крачета;
  8. оралната моторика – поява на рефлекторната усмивка, сукателни движения, мимика.

3 месец

  1. контрол върху оста на тялото;
  2. държи главата си изправена в установено положение;
  3. от поза по корем започва да се подпира с предлакътниците;
  4. държи здраво дрънкалката и я разклаща с неволеви движения;
  5. проследява предмет, който се движи пред погледа му като върти глава;
  6. сграбчва чаршафа;
  7. играе с ръцете си и ги разглежда
  8. орална моторика – усмивка в отговор на усмивка, сукателни движения, дъвче чаршафа, пръсти или биберон, вокализира продължително.

4 месец

  1. разгъва крайниците си;
  2. опитва се да хване това, което му се показва;
  3. стиска дрънкалката си и я разглежда
  4. веднага обръща глава към този, който го вика;
  5. поставено пред масата опипва края и;

5 месец

  1. седи подпряно с леко придържане;
  2. с придържане в изправено положение пружинира на крачетата си;
  3. легнало по корем прави “самолет” –опирайки се на трупа леко повдига и движи крайниците си;
  4. активизират се движенията на долните крайници (наподобяват въртене на педали, ритане);
  5. хваща стъпалата си, носа, косата си;
  6. манипулира с играчките си, хваща кубче, търси и намира дрънкалката си;
  7. фокусира погледа си пред огледало, поява на реакция на интерес;
  8. сукателни движения, гърлен смях, вокализация, гукане; изучава предметите с уста.

6 месец

  1. част от горните показате са типични и тук;
  2. държи две кубчета по едно за всяка ръка и гледа трето;
  3. седи с опора;
  4. търкаля се;
  5. хваща краката си с ръце;
  6. наблюдава предмет, който държи в ръката си (зрително-моторна координация)
  7. държи и се изтегля към халката от уредите за гимнастика на бебето;
  8. играе на “ку-ку” – чаршав върху лицето, като го дърпа оттам;
  9. продължава да гука;

7 месец

  1. седи без опора;
  2. вдига чаша като я държи за дръшката;
  3. претъркаля се в две посоки;
  4. върти се и търси паднали предмети;
  5. забавлява се като хвърля предметите на земята;
  6. удря предметите един в друг;
  7. пред огледалото протяга ръка и се гали, проява на интерес към своя образ;

8 месец:

  1. повдига се от седна положение с помощ;
  2. взема трето кубче като оставя едното, което е държало;
  3. държи предмет като вече противопоставя палеца на останалите пръсти;
  4. играе на “криеница”;
  5. продължава да хрърля предметите на земята;
  6. удря по масата или предметите един в друг.

9 месеца:

  1. седи без опора и жестикулира;
  2. повдига преобърната чаша и открива предмета;
  3. държи бонбон между палеца и показалеца;
  4. прави опити да пълзи;
  5. прави жестове с ръце като “довиждане”, “браво”;
  6. започва редупликация на срички с преградни звукове “мама, нана, тататат”.

10 месец

  1. изправя се с опора;
  2. поставя и взема предмет от чаша;
  3. пие от чаша;
  4. седнало се накланя напред, за да вземе предмет след което изправя тялото;
  5. задържа изправена позиция с разкрачени крака;
  6. пълзи;
  7. получава предмет, дава го.
  8. вокална игра.

11 месец:

  1. изправя позата, събира краката от стоеж,
  2. прави опити за първи крачки с поддържане.

12 месец:

  1. върви с помощ;
  2. нанизва рингове;
  3. от изправено положение се навежда, за да вземе предмет;
  4. детето пуска ръка от опората, за която се държи и прави няколко крачки.
  5. оралната моторика – готова за произнасянето на първата дума.

Всички права запазени | ©tm-studio | 2018