Детето извън дома има уникалния шанс да бъде изследовател. Това му позволява по естествен път то може да задоволява любознателната си природа. Играта има спонтаннен характер, което я прави водеща дейност по отношение на психичното развитие и научаването.
“Когато децата играят добиват усещането, че могат да контролират своя свят, а това е важно за изграждане на представата им за компeтентност, за увеличаване на доверието в себе си и укрепване на самоуважението”, казва д-р Lilian Leynes-Juadiong, експерт по психология на детското развитие.
Според нея децата най-добре учат чрез директния опит. Играта подпомага физическото, социалното и емоционалното съзряване. Чрез нея от най-ранна възраст трябва да се стимулира любопитство на детето. Стратегиите, които препоръчва са:
- съобразяване с възрастта. Да се подбират такива дейности и материали, с които детето може да се справи. Така от една страна няма да допуснем фрустриране, а от друга ще укрепим неговото самоуважение;
- свеждане до минимум показването на най-доброто изпълнение в решението на дадена задача. Нека позволим на детето само да го открие;
- от една страна любопитството благоприятства когнитивното развитие, а от друга размяната на ролите, грижата и помощта съдействат за изграждане на социалната и емоционалната им компетентност. Затова оставете детето да научи колко ценно е вашето партниране и грижа. Бъдете добър модел. Най-важната роля на родителите се състои в това да бъдат добър поведенчески модел, поради факта, че децата са склонни да им подражават. Стилът на общуване и разрешаване на проблемите, начинът, по който се отнасяте към другите, съчетани с обогатена обучителна среда ще осигурят стъпването върху здрава основа при ученето;
- помогайте на децата да дефинират своите чувства към другите. Те ще могат да проявяват емпатия едва тогава, когато се научат да разбират своите чувства;
- поощрявайте помощта, която ви оказват. Споделяйте колко високо я оценявате. Отбелязвайте дори най-малкото усилие. В този случай детето ще ви помага, защото искат, а не защото очакват награда.
През ранното дество и през етапа на “научаване чрез изследване” стимулирайте любопитството, насърчете търсенето и креативността.