Логопед. Логопедичен кабинет

Логопед

Диагностика и оценка

Ранната диагностика и терапия могат да предотвратят бъдещи затруднения в общуването, ученето и социалната адаптация на детето.

Логопедът ще направи оценка на речта, езиковите умения и артикулацията и ще предложи индивидуален план за работа.

Ние използваме различни диагностични инструменти и методи за оценка на речта, езиковото развитие и комуникативните умения.

Прилагаме стандартизирани тестове, скали за оценка и наблюдение, за да се идентифицират своевременно евентуални затруднения.

Основни диагностични инструменти и методи в логопедията:

Оценка на езиковото развитие

  • Тестове за проверка на разбирането – импресивна страна на речта;
  • Тестове за проверка на продукцията на звукове, думи, изречения-експресивна страна на речта;
  • Анализ на спонтанната езикова продукция-(как детето образува изречения, дължина и сложност на фразите, богатство на речника, особености на артикулацията, интониране и др.)
  • Тестове за разбиране на сложни езикови и граматични конструкти с преносно значение и др.

Артикулационни тестове

  • Проверяват структурата и функцията на говорните органи
  • Съдържат оценката на моториката на говорните органи (долна челюст, устни, език, небце, гълтане, орален и артикулационен праксис).
  • Проверяват учленителната позиция на всеки звук поотделно и влиянието, което оказват другите звукове върху него.
  • Често пъти те са ориентир за зъболекарите и ортодонтското лечение.
  • Използват се като превантивна мярка за отстраняване на нарушенията в устната форма на езиковата система, тъй като несъвършенствата в нея могат да бъдат пренесени в писането, четенето и ученето като цяло.

Тестове за фонологична осъзнатост

Те са изключително важни за периода на ограмотяването в ПУВ и за процесите писане и четене. Насочени са към:

  • Оценка на способността на детето да различава звукове в думите и да открива даден звук в различен контекст. Проверява се фонемен гнозис или така наречената слухова перцепция за говорните звукове: доколко детето успява да направи разлика между звукове с подобни акустични характеристики, например „с-ш“, „з-ж“, „ц-ч“ и др.
  • Оценка на способността на детето да прави звуков и сричков анализ, способността му да създава нови думи чрез промяна на позицията на звуковете, да създава рими и др.

Диагностика на заекване и нарушения на плавността на речта

  • Анализ на честотата и вида прекъсвания или повторения на говорния поток.
  • Оценка на свързаното с речта напрежение, тревожност или съпътстващи движения.

Диагностика на говора с акцент върху трите системи, които участват в неговото образуване

  • Оценка на дишането.
  • Оценка на фонацията (сила, височина, тембър и качества на гласа).
  • Оценка на артикулацията и др.
  • Изследване на гълтането.
  • Невропсихологична оценка.

Всички права запазени | ©tm-studio | 2024