Кога и как се преминава към логопедична терапия?
След като логопедът проведе детайлна оценка на речта, езика, комуникативните умения и артикулацията, той анализира резултатите и преценява дали и каква терапия е необходима.
Логопедичната терапия започва, ако:
- Оценката показва забавяне в езиковото развитие – беден до оскъден речник, трудности с образуването на изречения или разбирането на реч.
- Детето има артикулационни нарушения – липса, замяна или неправилно изговаряне на звукове.
- Налице са фонологични нарушения – детето не различава акустичната специфика на близки по звучене фонеми, което води до замяна по сходство, например вместо "Сашо" детето казва "Сасо" или "Шашо".
- Има заекване или други нарушения на плавността на речта – чести повторения на срички, удължаване на звукове или напрежение при говорене.
- Установени са проблеми със слуховата преработка – затруднено разбиране на устна реч или разпознаването на звукове.
- Детето има трудности с четенето и писането – скоростта на четене и писане е патологично бавна, съпътствана от напрежение. Налице са системни грешки в изписването и/или четенето на думи, фрази и изречения, които надминават допустимите за възрастта. Типовете грешки подлежат на анализ и биха могли да се определят като общи, характерни за възрастовия период или специфични, дължащи се на определени фактори в коровата обработка на символи и знаци.
- Има орално-моторни затруднения – слабост или липса на координация в артикулационните органи (език, устни, челюст), които влияят на говоренето и гълтането.
Как протича логопедичната терапия?
Логопедът изготвя индивидуален терапевтичен план, съобразен с възрастта, затрудненията и нуждите на детето.
Първи стъпки:
- Обсъждане на резултатите от диагностиката с родителите.
- Определяне на конкретни цели на терапията (напр. корекция на определен звук, подобряване на речниковия запас, развитие на плавна реч).
- Изграждане на стратегия за работа – честота на срещите, вид на упражненията и техники.
Терапевтични методи и техники:
- Артикулационни упражнения– за правилно произношение на звукове.
- Игрови техники – забавни задачи, приказки, песни, пъзели за стимулиране на речта.
- Фонологични упражнения – работа върху звуковото осъзнаване чрез игри с фонемите, римуване, разделяне, разместване и събиране на срички.
- Дихателни и ритмични упражнения – за подобряване на плавността на речта.
- Гласова терапия – за постигане на добри качества на гласа с подходяща височина, сила и отличен тембър.
- Езикова терапия – за обогатяване на речника (лексикална страна), за постигане на правилни изречения с подходяща употреба на предлозите и съгласуване на думите (синтаксис), адекватна употреба (прагматика).
- Сензомоторни техники.
- Монтесори практики.
- Работа с родители – обучение за подкрепа на детето у дома чрез игри и упражнения.
Занимания в група
- Специализирани групи за предучилищна подготовка с превантивна цел за по-лесно адаптиране и интегриране;
- Когнитивен тренинг за деца, явяващи се на изпит за прием в училище;
- Тренинги за психо-емоционална и социална зрялост
Продължителност и успех на терапията
Продължителността на логопедичната терапия зависи от тежестта на проблема и индивидуалния напредък на детето.
Редовните занимания и упражнения у дома значително ускоряват процеса на корекция.
Ранната намеса е от значение! Колкото по-рано започне терапията, толкова по-бързи и устойчиви ще бъдат резултатите.