Логопед. Логопедичен кабинет

Логопед

Кога и как се преминава към логопедична терапия?

След като логопедът проведе детайлна оценка на речта, езика, комуникативните умения и артикулацията, той анализира резултатите и преценява дали и каква терапия е необходима.

Логопедичната терапия започва, ако:

  • Оценката показва забавяне в езиковото развитие – беден до оскъден речник, трудности с образуването на изречения или разбирането на реч.
  • Детето има артикулационни нарушения – липса, замяна или неправилно изговаряне на звукове.
  • Налице са фонологични нарушения – детето не различава акустичната специфика на близки по звучене фонеми, което води до замяна по сходство, например вместо "Сашо" детето казва "Сасо" или "Шашо".
  • Има заекване или други нарушения на плавността на речта – чести повторения на срички, удължаване на звукове или напрежение при говорене.
  • Установени са проблеми със слуховата преработка – затруднено разбиране на устна реч или разпознаването на звукове.
  • Детето има трудности с четенето и писането – скоростта на четене и писане е патологично бавна, съпътствана от напрежение. Налице са системни грешки в изписването и/или четенето на думи, фрази и изречения, които надминават допустимите за възрастта. Типовете грешки подлежат на анализ и биха могли да се определят като общи, характерни за възрастовия период или специфични, дължащи се на определени фактори в коровата обработка на символи и знаци.
  • Има орално-моторни затруднения – слабост или липса на координация в артикулационните органи (език, устни, челюст), които влияят на говоренето и гълтането.

Как протича логопедичната терапия?

Логопедът изготвя индивидуален терапевтичен план, съобразен с възрастта, затрудненията и нуждите на детето.

Първи стъпки:

  • Обсъждане на резултатите от диагностиката с родителите.
  • Определяне на конкретни цели на терапията (напр. корекция на определен звук, подобряване на речниковия запас, развитие на плавна реч).
  • Изграждане на стратегия за работа – честота на срещите, вид на упражненията и техники.

Терапевтични методи и техники:

  • Артикулационни упражнения– за правилно произношение на звукове.
  • Игрови техники – забавни задачи, приказки, песни, пъзели за стимулиране на речта.
  • Фонологични упражнения – работа върху звуковото осъзнаване чрез игри с фонемите, римуване, разделяне, разместване и събиране на срички.
  • Дихателни и ритмични упражнения – за подобряване на плавността на речта.
  • Гласова терапия – за постигане на добри качества на гласа с подходяща височина, сила и отличен тембър.
  • Езикова терапия – за обогатяване на речника (лексикална страна), за постигане на правилни изречения с подходяща употреба на предлозите и съгласуване на думите (синтаксис), адекватна употреба (прагматика).
  • Сензомоторни техники.
  • Монтесори практики.
  • Работа с родители – обучение за подкрепа на детето у дома чрез игри и упражнения.

Занимания в група

  • Специализирани групи за предучилищна подготовка с превантивна цел за по-лесно адаптиране и интегриране;
  • Когнитивен тренинг за деца, явяващи се на изпит за прием в училище;
  • Тренинги за психо-емоционална и социална зрялост

Продължителност и успех на терапията

Продължителността на логопедичната терапия зависи от тежестта на проблема и индивидуалния напредък на детето.

Редовните занимания и упражнения у дома значително ускоряват процеса на корекция.

Ранната намеса е от значение! Колкото по-рано започне терапията, толкова по-бързи и устойчиви ще бъдат резултатите.

Всички права запазени | ©tm-studio | 2024