Показатели за развитие на моториката 0-12 месеца

Новороденото
Моториката на новороденото се осъществява на базата на безусловните рефлекси. Движенията на крайниците са несиметрични, дифузни, хаотични.
1 месец новороденото
- от легнало по корем положение от време на време вдига глава като леко я поклаща;
- легнало по корем извършва движения, наподобяващи пълзене, но далеч от истинското пълзене;
- стиска подаден пръст;
- оралната моторика – примляска с устни, сукателен рефлекс.
2 месец
- задържа главата си изправена за кратко време;
- легнало по корем повдига глава и рамене;
- обръща се от страна на гръб;
- обръща глава към човека, който му говори или престава да се движи;
- координация очи-глава-въртене-поглед;
- координация очи-глава-въртене-слух;
- рита с крачета;
- оралната моторика – поява на рефлекторната усмивка, сукателни движения, мимика.
3 месец
- контрол върху оста на тялото;
- държи главата си изправена в установено положение;
- от поза по корем започва да се подпира с предлакътниците;
- държи здраво дрънкалката и я разклаща с неволеви движения;
- проследява предмет, който се движи пред погледа му като върти глава;
- сграбчва чаршафа;
- играе с ръцете си и ги разглежда
- орална моторика – усмивка в отговор на усмивка, сукателни движения, дъвче чаршафа, пръсти или биберон, вокализира продължително.
4 месец
- разгъва крайниците си;
- опитва се да хване това, което му се показва;
- стиска дрънкалката си и я разглежда
- веднага обръща глава към този, който го вика;
- поставено пред масата опипва края и;
5 месец
- седи подпряно с леко придържане;
- с придържане в изправено положение пружинира на крачетата си;
- легнало по корем прави “самолет” –опирайки се на трупа леко повдига и движи крайниците си;
- активизират се движенията на долните крайници (наподобяват въртене на педали, ритане);
- хваща стъпалата си, носа, косата си;
- манипулира с играчките си, хваща кубче, търси и намира дрънкалката си;
- фокусира погледа си пред огледало, поява на реакция на интерес;
- сукателни движения, гърлен смях, вокализация, гукане; изучава предметите с уста.
6 месец
- част от горните показате са типични и тук;
- държи две кубчета по едно за всяка ръка и гледа трето;
- седи с опора;
- търкаля се;
- хваща краката си с ръце;
- наблюдава предмет, който държи в ръката си (зрително-моторна координация)
- държи и се изтегля към халката от уредите за гимнастика на бебето;
- играе на “ку-ку” – чаршав върху лицето, като го дърпа оттам;
- продължава да гука;
7 месец
- седи без опора;
- вдига чаша като я държи за дръшката;
- претъркаля се в две посоки;
- върти се и търси паднали предмети;
- забавлява се като хвърля предметите на земята;
- удря предметите един в друг;
- пред огледалото протяга ръка и се гали, проява на интерес към своя образ;
8 месец:
- повдига се от седна положение с помощ;
- взема трето кубче като оставя едното, което е държало;
- държи предмет като вече противопоставя палеца на останалите пръсти;
- играе на “криеница”;
- продължава да хрърля предметите на земята;
- удря по масата или предметите един в друг.
9 месеца:
- седи без опора и жестикулира;
- повдига преобърната чаша и открива предмета;
- държи бонбон между палеца и показалеца;
- прави опити да пълзи;
- прави жестове с ръце като “довиждане”, “браво”;
- започва редупликация на срички с преградни звукове “мама, нана, тататат”.
10 месец
- изправя се с опора;
- поставя и взема предмет от чаша;
- пие от чаша;
- седнало се накланя напред, за да вземе предмет след което изправя тялото;
- задържа изправена позиция с разкрачени крака;
- пълзи;
- получава предмет, дава го.
- вокална игра.
11 месец:
- изправя позата, събира краката от стоеж,
- прави опити за първи крачки с поддържане.
12 месец:
- върви с помощ;
- нанизва рингове;
- от изправено положение се навежда, за да вземе предмет;
- детето пуска ръка от опората, за която се държи и прави няколко крачки.
- оралната моторика – готова за произнасянето на първата дума.