Показатели за развитие на моториката 1–3 години

Укрепването на мускулатурата и развитието на моториката продължава интензивно през периода от 1 до 3 години.
12-15 месец
- някои деца произнасят 3 или повече думи;
- акцентът през този период е върху прохождането;
- строи кула от две кубчета;
- ползва лъжица;
- обича да играе със звънеца като многократно го натиска;
- намира и взима топка;
- имитира с ръка махане за поздрав или довиждане;
- изкатерва четири стъпала на стълба;
- пие само от чаша;
- показва с пръст това, което иска;
- нанизва рингове или по-големи дървени геометрични фигури.
- пуска предмети в кофичка, чаша или шише.
18 месец
- строи кули от три кубчета;
- прави първите си опити за драскане върху лист при непостоянна или липсваща зрително-моторна координация;
- обръща страници от книга;
- служи си с лъжица;
- изкачва стълби само;
- казва около 8 думи. Поява и на еднословно изречение;
- равновесието се подобрява чрез постепенното изправяне на гръбначния стълб.
21 месец
- детето започва да прави леки подскоци ту с единия, ту с другия рак;
- рита топка след показ;
- играе на пясъчника, държи кофичка и лопатка;
- прави пясъчни фигурки;
- строи кула от 5 кубчета;
- прави влакче от кубчета;
- използва чаша с две ръце;
- вгнездява фигури по местата им.
24 месец
- детето вече тича и пада по-рядко;
- драска на лист;
- рита топка по инструкция;
- имитира линия или черта;
- строи кула от 6 кубчета
- качва се и слиза само по стълбата;
- прави фрази;
- само подрежда нещата си.
- умее да бута, тегли, хвърля, пълни и изпразва.
30 месец
- стро кула от 8 кубчета;
- реже хартия с ножица;
- прегъва лист хартия;
- стои на един крак;
- строи по модел от 3 фигури;
- повтаря вертикална или хоризонтална линия;
- не се изпуска през нощта;
- носи чаша пълна с вода;
- обува само обувките си;
- употребява “Аз”
3 години
- тегли, бута, влачи, “транспортира”;
- то обича всичко, което се движи на колела;
- строи пътища и маршрути с препятствия
- играе с топка, рита, хваща;
- любими са му игрите с вода, където може да рита и пляска;
- игрите с пясък, кал, глина, пластелин
- съединява пъзел от 2-3 части;
- копира кръг;
- прави лицето на човешката фигури;
- нанизва мъниста с голям отвор;
- достига предмети като си помага със стол;
- показва по себе си и на куклата частите на тялото;
- употреба на фрази и прости изречения.