12-18 месеца
Периодът се характеризира с начало на семантичното развитие.
- Бързо нараства запасът от думи, които детето разбира и продуцира. Преобладават имената на предмети, действия, лица и животни.
- На тази възраст децата могат да произнасят около 50 думи.
- Те вече разбират прости въпроси.
- Поява се еднословното изречение.
18 месеца – 2 години
- Детето разбира повече думи, отколкото може да каже.
- Следва прости инструкции, например "Дай чашата", "ела тук", "пляскай с ръце".
- Наблюдават се опити за свързване на думите.
- Това е етап на "телеграфната реч"- използват се само същ. имена, прилагателни и глаголи.
- Започва развитието на синтаксиса.
- Появава се лично и притежателно местоимение – "аз", "мой", "твой".
- Срещат се определителни фрази от типа – "тук, там, тези".
- "Холофразен период" – бебето използва една дума, за да изрази няколко значения.
2-3 години
- Преобладават фразите от съществително и прилагателно.
- Налице са окончанията за сегашно време.
- Появаваат се предлози.
- Има окончание за единствено и множествено число.
- Детето разбира понятия като "горе-долу", "голям-малък", "близо-далеч", "лек-тежък".
- Думите са в диапазон 200 – 600.
В някои случаи, когато мисълта изпреварва думите се поява запъване по време на изказа. Възможно е да се появи т. нар. “физиологическо заекване”, което се характеризира с колебания или повторения на звукове, срички и думи. Може да продължи и през следващия период. Ако то силно затруднява разбираемостта и продукцията на говора потърсете съвета на специалист.