3-4 години
Повечето деца говорят правилно, свободно и имат сравнително богат речник (800 -1500 думи)
- Поява на въпросителните изречения. Първоначално това става само с промяна на интонацията. Следва – защо? кога? къде? кой?
- разбира думи като под, над, на, в; скоро, сега, по-късно и идентифицира цветовете – червено, синьо, жълто, зелено.
- Употреба на изречения от 3-4 думи, вкл. и наречия
- Използва формите за отрицание.
- Повтаря кратки строфи и стихчета
- Използва сегашно и бедеще време.
- детето е по-търпеливо и изслушва по-дълги истории (15-20 мин);
- брои до 10
- начало на подготовката за овладяване на писменните символи – цифри и букви.
4-5 години
- Задава различни въпроси и дава подходящи отговори.
- Използва различни глаголни времена – сег., мин., бъдеще
- Поддържа диалог
- Вербализира различни роли от детските игри и филми. Ролеви и въображаеми игри.
- Пее.
- Помни по-сложни и по-дълги детски сюжети, стихотворения, пословици и поговорки.
- назовава между 6 и 8 цвята и три фигури
- разпознава букви и цифри, но не всичките.
5-6 години
Подготовка на детето за училище.
- Детето говори съвсем свободно и почти правилно граматически.
- Знае около 2000 думи, но непрестанно се интересува от нови понятия.
- Правилно употребява предлозите, глаголните времена и местоименията.
- Продължава усвояването на символите на писменния език (букви, цифри)
- Има умения за звуко-буквен анализ и синтез.
- Следва усъвършенстване на езиковата система и надграждане на нейните компоненти – фонология, морфология, семантика, синтаксис и прагматика.
7 години
- разбира около 20000-26000 думи;
- борави с времевите интервали, дати, сезони, години;
- има добре развито чувство за езика, защото разпознава кога другите хора допускат грешки в изказа си или произнасянето на звуковете.
- в процес на овладяване е на писменната страна на езиковата сиситема и разширяване на устния изказ.
8 години
- прави сложни и сложно-съставни изречения като почти не допуска граматически грешки;
- провежда пълнозначен разговор с възрастните и изпълнява сложни инструкции;
- с лекота чете подходящи за възрастта текстове;
- развива самостоятелното писане
- използва социалните фрази за вежливост – "моля", "благодаря".
При разлики изразяващи се в диапазон от 6 до 12 месеца е наложителна консултацията със специалист.
Подготви: Йорданка Енева