ПсихологКак да помогнем

Как да насърчим развитието на езика от 0 – 12 месечна възраст

Не е необходимо да сте експерт, за да помогнете на детето да развие добри комуникативни умения. Всичко, което ви трябва е търпение – търпение да слушате и желание да говорите.

Още от раждането бебето започва да общува. Неговият “език” е свързан главно със задоволяване на нуждите му. Ето защо плачът се явява основно средство за комуникация. Допълнително чрез движението на устата или крайниците, гукането, усмивката новороденото започва да обменя опит с вас като очаква отговор.

В този момент от първостепенно значение е физическият контакт с него. Той му дава сигурност и подпомага емоционалното му развитие. Телесният контакт, допирът, милувката, целувката, прегръдката, разтриването и дори масажът са предвестниците на добрата комуникация.

Зрителният контакт и срещата “лице в лице” са друг ключов момент, който стимулира появата на първите вокални игри. За да насърчите детето да произвежда звукове седнете на неговото ниво – гледайте го и му говорете, интонирайте, пейте. Нека позата бъде такава, че да позволява да вижда лицето ви – изражението на очите, движението на устните и езика, усмивката. Говорете му, докато го храните, къпете, сменяте памперса, обличате и играете с него.

Музиката е важна. Тихите, нежни и приятни мелодии нека съпътстват ежедневието ви. Освен, че успокояват бебето, те помагат за развитие на слуховото възприятие, внимание и памет. Тренираната слухова перцепция е значима от една страна за разпознаването на шумовете и звуците от околния свят, и от друга на по-късен етап за идентификацията на акустичните характеристики на говорните звукове.

Бебето обича да ви чува и започва да отговаря – някой път като притихва, друг път като “бушува” с крайниците или се усмихва. То изучава гласът ви, неговият темп, височина, сила, тембър и така с лекота го отделя от гласовете на другите хора. Това е времето, когато трябва да бъдат поставени основите на правилен модел на говор. “Бебешките езикови модели” поднасяни от възрастните затрудняват слуховото възприятие и разбирането на детето. Говорете бавно и ясно, книжовно, но нека изказът е лек, а сричковата структура на думите проста (ГСГ, СГ-СГ).

Особено подходящи са вокалните игри или игрите изискващи гласово взаимодействие, повторението също. То е важно средство за научаване на информацията. Използвайте го често. Подавайте едни и същи играчки като ги назовавате. По няколко пъти изговаряйте имената на хората от дома ви или на едни и същи предмети. Правете паузи, за да дадете възможност на бебето да ви отвърне. След него повторете отново и изчакайте пак. За финал дайте награда – жизнерадостен смях, лъчезарен поглед, прегръдка, целувка.

Понякога бебетата не са в настроение да вокализират или говорят. Дори те се нуждаят от лично пространство и сякаш им се иска да избягат от цялата стимулация на заобикалящия ги свят. Те могат да се обърнат, да затворят очи, да станат нервни и раздразнителни. Ако това се случи оставете детето на спокойствие, а по-късно опитайте пак.

Въведете “разговорите” с паузи, за да може и бебето да се включи в тях – “Дайте му думата!”. Все по-често ще започнете да чувате срички и повторението на срички. Като разпознаваеми комбинации ще излезнат “ба-ба”, “га-да”, “ма-ма”, “на-на” и др.

Подсилете невербалната комуникация като задавате въпроси – опитайте да стимулирате детето да допълзи до дадена играчка или да посочва части от лицето и тялото, предмети. Играйте – откривайте звуковете, издавани от различни предмети – животни, превозни средства, часовник, телефон, музикална кутия и др. Помогнете на бебето да научи името си и имената на близките хора.

Поиграйте с книжки, четете. Избирайте книги с големи цветни картинки, книжки от плат, с релефни изображения и изображения изработени от различни материи (плат, памук, кожа, брокат, гланц). Нека бебето ги докосва (тактилната чувствителност е силно развита), а вие устно описвайте свойствата и качествата на предметите. Насърчето го да разлиства страниците.

До края на 12 месец заложете на музиката – слушайте, тактувайте, пейте, танцувайте. Това е приятен и доказан метод за стимулиране на езика. Чрез слушането на думите бебето се научава да ги разпознава и да ги повтаря.

При някои деца в този период по-бързо се развиват двигателните, а не езиковите умения. Липсата на първите думи не бива да ви тревожи, но ако имате съмнения, че детето не чува, не реагира на звукове или на своето име, не се обръща по посока на силните шумове, избягва зрителният контакт, не реагира на вас, на познати играчки и други стимули непременно потърсете консултация със специалист.

Подготви: Йорданка Енева

Всички права запазени | ©tm-studio | 2018